hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > قزوین| انباشت زباله، چالشی برای طبیعت

قزوین| انباشت زباله، چالشی برای طبیعت

رهاسازی پلاستیک، تهدیدی اساسی برای زمین به شمار می‌آید اما تاکنون به آن کمتر توجه شده است. 

به گزارش ایرنا، رشد روزافزون صنایع و تغییر سبک زندگی انسان‌ها موجب شده تا سالانه میلیون‌ها تن پلاستیک تولید شود که مقدار قابل‌توجهی از آن‌ها به دلیل بی‌توجهی به محیط‌زیست و یا نداشتن برنامه و فناوری لازم برای بازیافت و یا دفن بهداشتی در طبیعت رها می‌شوند. حجم این رهاسازی‌ها به‌گونه‌ای است که گفته می‌شود در برخی اقیانوس‌ها توده‌هایی از زباله به میزان مساحت چند کشور اروپایی رسیده است! انباشت زباله‌های پلاستیکی در طبیعت مشکلات عدیده زیست‌محیطی و بهداشتی را برای انسان‌ها به دنبال دارد تا جایی که مدیریت این موضوع امروزه به یکی از دغدغه‌های جدی دولت‌ها و فعالان محیط‌زیست تبدیل‌شده است.

زمین در محاصره دست‌های آلوده بشر

یک مدرس دانشگاه و کارشناس حوزه شیمی پلیمر گفت: زمینی که امروز در آن زندگی می‌کنیم در محاصره دست‌های آلوده بشر قرارگرفته و باید اذعان کرد همه تغییرات اقلیمی و بیشتر مشکلاتی که در حوزه محیط‌زیست شاهد هستیم به خاطر وجود این مواد شیمیایی و آلوده‌کننده است. سید مرتضی ناصحی افزود: کودهای شیمیایی، داروها و از همه مهم‌تر پلاستیک ازجمله موادی هستند که اثرات آن‌ها در محیط بسیار زیان‌بار بوده و رهاسازی آن‌ها محیط‌زیست را دچار تغییر و دگرگونی کرده است. او در مورد پلاستیک به‌عنوان ماده‌ای که صدها سال طول می‌کشد تا در طبیعت تجزیه شود، گفت: بازیافت کشورهای توسعه‌یافته از پلاستیک‌هایی استفاده می‌کنند که در صورت رها شدن در طبیعت قابلیت تجزیه و بازگشت به چرخه طبیعی را داشته باشند. این استاد دانشگاه با بیان اینکه از بازیافت یک تن پلاستیک می‌توان 20 هزار بطری جدید پلاستیکی تولید کرد، اظهار داشت: بازیافت پلاستیک‌ها به ترتیب با روش‌های مکانیکی و شیمیایی می‌تواند به تجزیه‌پذیر کردن آن‌ها در محیط کمک کند و بر همین اساس فعالان محیط‌زیست در سراسر جهان به دنبال راهی سریع و کم‌هزینه برای تبدیل زباله به عناصر دیگر هستند. او در ادامه به مشکلات سایت دفن زباله در تاکستان اشاره کرد و گفت: متأسفانه نبود مکانیزم مناسب برای تفکیک زباله در مبدأ و مقصد، انباشت زباله‌ها و همچنین پراکندگی پلاستیک در سایت تاکستان بسیار افزایش‌یافته و به‌محض ورود یک جریان باد شدید، تمام این پلاستیک‌ها به هوا رفته و منظره زشتی را پدید می‌آورند.

خلاء آموزش‌های شهروندی در خصوص محیط‌زیست

رئیس کمیسیون محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر قزوین نیز گفت: مشکل اساسی ما در حوزه محیط‌زیست ازجمله در بخش تولید پلاستیک و یا رهاسازی آن، بی‌توجهی به آموزش‌های شهروندی در این حوزه است و تا زمانی که مردم به این باور نرسند که باید برای داشتن زمین پاک مشارکت کنند، امکان تحقق هرگونه سیاست‌های فرادستی در این حوزه عملا غیرممکن است. سیده منیره قوامی در خصوص رشد تولید پلاستیک در کشور، گفت: ایران جز پرمصرف‌ترین کشورها در زمینه پلاستیک شناخته می‌شود، اما دغدغه فعالان زیست‌محیطی در این سال‌های اخیر بیشتر روی ریزگردها تمرکز داشته و پلاستیک‌ها به علت کمتر دیده شدن چندان موردتوجه و اهمیت قرار نگرفته‌اند. این عضو شورای اسلامی شهر قزوین یادآور شد: برای داشتن زمینی پاک باید انسان دست از آلوده کردن زمین بردارد و این باور باید به‌عنوان یک فرهنگ اساسی در جامعه نهادینه شود.

تکمیل ظرفیت زیست پالایی و عدم توجه به توسعه پایدار

فعال حوزه محیط‌زیست و مشاوره زیست‌محیطی استاندار قزوین گفت: انباشت زباله‌ها و رهاسازی در آن طبیعت از بزرگ‌ترین چالش‌های زیست‌محیطی بشر به شمار می‌رود. طاهره پرهیزکاری اظهار داشت: آنچه از عملکرد دستگاه‌های اقتصادی استان نظیر سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتاق بازرگانی قابل دریافت و مشاهده است، بیانگر آن است که توسعه اقتصادی با کفه سنگین خود از اهمیت بیشتری برخوردار بوده اما لازم است که برای توسعه پایدار به سه ضلع مثلث (فرهنگ، محیط‌زیست و اقتصاد) به‌صورت همه‌جانبه توجه کرد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد